Page 63 - 15_6_Sinif_TK_Turkce.indb
P. 63

2. BÖLÜM                        6TURTK-044                                           6. Sınıf Türkçe

                          CÜMLE OLUŞTURMA / CÜMLE BIRLEŞTIRME / CÜMLE TAMAMLAMA



                                                                Örnekler:
         1.Cümle Oluşturma                                      Örnekler:
         Cümle oluşturma sorularında bir cümleyi oluşturan sözcükler   •    Yazının icadı insanlık tarihin en büyük buluşu olarak ka-
         karışık hâlde verilir ve bizden bu sözcükleri anlamlı ve kurallı   bul edilmektedir.
         bir cümle oluşturacak şekilde sıralamamız istenir. Bu soru-  •    Sümerler, MÖ 3500 yılında yazının icadını gerçekleştirmiştir.
         larda öncelikle yargı bildiren sözcüğü (yüklemi) belirlememiz   Yukarıda verilen cümleleri incelediğimizde Sümerler’in yazı-
         gerekir. Yüklem belirlendikten sonra diğer sözcükler de yük-  nın icadını gerçekleştirmesiyle bu buluşun insanlık tarihinin
         leme bağlı olarak anlamlı bir şekilde sıralanır. Cümle oluştu-  en büyük icadı olarak kabul edilmesi, anlam yönünden bir-
         rulurken sözcüklerin anlam ve biçim bakımından uyum içinde   birini desteklemektedir. Bunu göz önünde bulundurarak iki
         olmasına dikkat edilmelidir.                           cümleyi anlamca aşağıdaki şekilde birleştirebiliriz:
          Örnekler:                                             İnsanlık tarihin en büyük buluşu olarak kabul edilen yazının ica-
          Örnekler:
          tek çaresi - tatmanın - paylaşmaktır - mutluluğu – onu  dı, Sümerler tarafından MÖ 3500 yılında gerçekleştirilmiştir.
                                                                3. Cümle Tamamlama
          Yukarıdaki  sözcüklerle  kurallı  bir  cümle  oluşturmak  için  ön-  Bir cümleyi oluşturan sözcükler, konu ve düşünce bakımından
          celikle  yargı  bildiren  sözcüğü  yani  yüklemi  tespit  etmeliyiz.   bir  bütünlük  göstermektedir.  Bu  bakımdan  cümleyi  oluşturan
          “paylaşmaktır” ifadesi, yüklemdir. Diğer sözcükleri de yükle-  sözcükler birbirleri hakkında bize ipucu verir. Yani bir sözcüğün
          me göre sıralarsak “Mutluluğu tatmanın tek çaresi onu paylaş-  herhangi bir cümlede kullanılması o cümleyi oluşturan diğer söz-
          maktır.” cümlesine ulaşırız.                          cüklerle de ilgilidir. Bu durumu aşağıdaki şu örnekte inceleyelim.
          2. Cümleleri Birleştirme                              Önemli olan yere ----değil yere düştüğünde tekrar ayaklanıp
          Cümle birleştirme sorularında bizden iki veya daha fazla cümleyi   yerden ---- başarabilmendir.
          tek bir cümlede birleştirmemiz istenir. Bu tür soruları çözerken,  Bu cümlede insanın yere düştüğü zaman yerden kalkmayı bil-
          1.   Cümlelerdeki anahtar sözcükleri belirlemeliyiz.  mesi zorluklarla mücadele etmesinin önemli olduğu üzerinde
          2.   İlk cümlenin ikinciyi ya da ikinci cümlenin ilkini anlamsal   durulmuştur. Buradan hareketle birinci boşluğa “düşmemen”,
             ve yapısal yönden tamamlaması gerektiğini göz önünde   ikinci boşluğa “kalkmayı” sözcüklerinin getirilmesi uygundur.
             bulundurmalıyız.                                   Fön: Eksik bir cümle tamamlanırken;
          3.   Birbirini destekleyen ifadeleri belirlemeliyiz.  1.   Soru kökündeki yönerge,
          4.   Seçeneklerde cümlelerde yer alan ifadelerinin bütününü   2.   Cümlenin konusu ve ifade ettiği düşünce,
             aramalıyız.                                        3.   Cümlenin biçim özelliği (kişi, zaman, bağlaçlar vb.) göz
          Etkinlik-1                                               önünde bulundurulmalıdır.
          Aşağıdaki tabloda karışık şekilde verilen sözcük gruplarını anlamlı ve kurallı bir cümle oluşturacak şekilde sıralayınız.


                                             Sözcük ve Sözcük                                        Sıralamalar
           1.  zorunda kalmaz-yerinde-bilen-özür dilemek-söz söylemeyi
                     1                        2            3              4                   5
           2.  takındığı tavırda-insanın özgürlüğü- gizlidir-kendisine yapılanlara karşı
                     1                                 2                  3                              4
           3.  bilmelidir-ne kadar çok-insan-yükselebileceğini-o kadar çok-okursa
                     1              2                 3            4                          5               6
           4.  gereğinden çok-küçük şeylere-elinden büyük iş-gelmeyenlerdir-önem verenler
                      1                   2                         3                              4                       5
           5.  en çok-en çok seven-çalışandır-ülkesini-ülkesi için
                   1            2                    3             4               5
           6.  yaşlanarak-kazanılır-tecrübe-yaşayarak-değil
                     1                2            3              4            5

                                                                                                               61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68